Forum Strona Główna -> Hodowla / Breeding -> L2-HGA - genetyczna choroba staffikow Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
L2-HGA - genetyczna choroba staffikow
PostWysłany: Śro 16:48, 28 Maj 2008
nelly
@Admin
 
Dołączył: 27 Maj 2008
Posty: 743
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Nysa / Paris
Płeć: ONA





L2-HGA - Hydroxyglutaric Aciduria

Strona dotyczaca tej choroby - po angielsku

[link widoczny dla zalogowanych]

odsylam do swietnie opracowanej stronki hodowli staffikow Z Bullerbyn


[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez nelly dnia Nie 21:37, 06 Lut 2011, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 15:15, 29 Maj 2008
nelly
@Admin
 
Dołączył: 27 Maj 2008
Posty: 743
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Nysa / Paris
Płeć: ONA





L-2-hga wsród (L-2-hydroxyglutaric aciduria) Staffordshire Bull Terrier Jest to choroba neurometaboliczna charakteryzowana przez podniesione stezenie kwasu L-2-hydroxyglutarique w moczu, plazmie i plynie mozgowym.

L-2-hga dotyczy centralnego systemu nerwowego, z klinicznymi objawami zwykle ukazujacymi sie miedzy 6 miesiacem i pierwszym rokiem zycia (chociaz moga one ujawnic sie pózniej). Objawy to: kryzysy epilepsji, chwiejny kroczek, drzenia, sztywnosc miesni po ruchu albo podnieceniu, zmienione zachowanie.

Mutacja, albo zmiana budowy genu, prawdopodobnie nastapila samorzutnie u jednego psa ale raz ujawniona w populacji, mutacja byla dziedziczona z pokolenia na pokolenie jak kazdy inny gen. Choroba pokazuje jeden fason spadkowego recesywnego dziedziczenia: musza wystapic dwie kopie zmutowanego genu(dziedziczone od kazdego z rodzicow) zeby pies zachorowal na te chorobe (affected).
Osobniki z jedna kopia zmutowanego genu i z jedna kopia normalnego genu - zwanych nosicielami - nie maja zadnych objawow choroby ale moga przekazac zmutowany gen choroby potomstwu.
W przypadku skojarzenia dwoch nosicieli (Carrier) - nie majacych objawow choroby :
- 25% (srednio) potomstwa bedzie posiadalo zmutowany gen wraz z objawami choroby(AFFECTED),
- 25% potomstwa bedzie zdrowe (CLEAR )
- 50% potomstwa bedzie nosicielami (CARRIER).

Mutacja odpowiedzialna za powstanie byla zidentyfikowana prez Animal Health Trust. Opierajac sie na uzyskanych informacjach i wynikach badan stworzyli tes DNA pozwalajacy na wykrycie tej choroby. Test ten pozwala na wykrycie nie tylko osobnikow chorych ale takze wykrywa nosicieli - zdrowych- ale zdolnych do przekazania tej choroby potomstwu. Wczesniej dostepne testy tj.: badanie moczu czy krwi na wysoki poziom L-26hydroxyglutarate, jak rowniez badanie IRM nie pozwalaly na wykrycie nosicieli choroby.
We wszystich badanych hipotezach, stwierdzone jest ze wystapi duzo wieksza liczba nosicieli -(Carrier) niz osobnikow chorych (affected).
Jest wiec bardzo wazne wyeliminowanie takich nosicieli w populacji reproduktorow, poniewaz oni reprezentuja ukruty zbiornik choroby, choroba ta moze ujawnic sie w kazdej chwili w roznych pokoleniach.
Po przeprowadzonym badaniu hodowca dostaje list z rezultatem :
CLEAR - nie zarazony - pies posiada dwie kopie genu normalnego, nie rozwinie sie u niego choroba, potomstwo po nim nie bedzie zarazone choroba
CARRIER - nosiciel - pies posiada jeden gen normalny i jeden zmutowany, u niego choroba sie nie rozwinie, ale przekaze gen zmutowany potomstwu w 50%
AFFECTED - zarazony - pies posiada dwie kopie zmutowanego genu, jest chory na te chorobe lub choroba sie w nim rozwinie

Mozna nadal reproduktowac psy roznosiciele z psami CLEAR.
Przecietnie, 50% z takiego skojazieniem bedzie CLEAR, i po takim skojarzeniu nie bedzie psow chorych zarazonych(affected) w miocie.
Jednakze szczeniaki z takiego miotu z przeznaczeniem na kontynuacje hodowli beda musiely byc przebadane zeby ujawnic czy sa czyste (clear) czy sa nosicielami (carrier) i jak je w pozniejszym czasie kojarzyc.

To jest zwykla cecha recesywna.
czysty + czysty = 100 % szczeniąt czystych
czysty + nosiciel = 50% czystych, 50 % nosicieli
czysty + chory = 100% nosicieli
nosiciel + nosiciel = 25 % chorych, 25% czystych 50% nosicieli
nosiciel + chory = 50% nosicieli, 50% chorych
chory + chory = 100% chorych


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez nelly dnia Czw 15:16, 29 Maj 2008, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 16:37, 11 Gru 2008
Carbonarastaff
~:Friends:~
 
Dołączył: 04 Lut 2006
Posty: 2237
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
Płeć: ONA





Nowosci w dziedzinie badan na L2hga.
labolatorium LABOklin z główna siedziba w niemczech oferuje badania L2hga dla staffików. Lecznice w całej Polsce które maja układ z poską siedzibą moga pobierac krew do badan , Kurier z Laboklinu po nia przyjeżdza i labolaturium wysyła do Niemiec krew naszego psiaka. Wynik otzrymujemy po 10 dniach. cena badania wraz z certyficatem wynosi 260 zł. Drodzy staffikowcy namawiajcie wiec Waszych vetów , którzy opiekują sie Waszymi pociechami aby uczstniczyli w szkoleniach Laboklinu i korzystali z ich usług. Moim zdaniem fajna sprawa:)
Oto link do ich strony
[link widoczny dla zalogowanych]
Robia bardzo fajne rzeczy i ich zasieg badan jest bardzo szeroki Wesoly


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 16:44, 11 Gru 2008
strumyk
~~StaffBullUser~~
 
Dołączył: 01 Maj 2006
Posty: 2473
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: gdansk
Płeć: ONA





Carbonarastaff napisał:
Nowosci w dziedzinie badan na L2hga.
labolatorium LABOklin z główna siedziba w niemczech oferuje badania L2hga dla staffików. .... Wynik otzrymujemy po 10 dniach. cena badania wraz z certyficatem wynosi 260 zł.

wow, no cena bardzo przystepna Wesoly
Jednak AHT ma wciaz przewage, bo robi HC, a to jednak czestsza choroba. Jednak moze Laboklin ma HC w planach Wesoly
Fajnie tez, ze sa testy na PRA.
Ciekawe ile kosztuja testy na potwierdzenie pochodzenia. Czy sa konkurencyjne? Bo skor L2 jest .. Wesoly


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez strumyk dnia Czw 16:44, 11 Gru 2008, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 16:49, 11 Gru 2008
Carbonarastaff
~:Friends:~
 
Dołączył: 04 Lut 2006
Posty: 2237
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
Płeć: ONA





strumyk napisał:
Carbonarastaff napisał:
Nowosci w dziedzinie badan na L2hga.
labolatorium LABOklin z główna siedziba w niemczech oferuje badania L2hga dla staffików. .... Wynik otzrymujemy po 10 dniach. cena badania wraz z certyficatem wynosi 260 zł.

wow, no cena bardzo przystepna Wesoly
Jednak AHT ma wciaz przewage, bo robi HC, a to jednak czestsza choroba. Jednak moze Laboklin ma HC w planach Wesoly
Fajnie tez, ze sa testy na PRA.
Ciekawe ile kosztuja testy na potwierdzenie pochodzenia. Czy sa konkurencyjne? Bo skor L2 jest .. Wesoly


wszystkiego się dowiem w piatek , mam dostać weterynaryjny cennik usług z podziałem na rasy i nie tylko, Trzymajcie kciuki:) i wszystko Wam napisze Wesoly
Hc chyba jeszcze nie robia ale to kwestia czasu Wesoly


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 16:58, 11 Gru 2008
Vorph
~~StaffBullUser~~
 
Dołączył: 19 Kwi 2006
Posty: 2264
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gostyń





Bardzo fajna sprawa. Bliżej, taniej, szybciej...
O tym labolatorium dowiedziałam się niedawno i też miałam dzwonić się pytać, ale Carbonarastaff mnie uprzedziła Wink

Szkoda, że nie robią HC. Bo robiąc oba te badania, jednak bardziej opłaca się w AHT. Ale także myślę, że to kwestia czasu Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 16:59, 11 Gru 2008
agneta
#MoOd
 
Dołączył: 28 Kwi 2008
Posty: 6019
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bychawa





jakby było mi potrzebne samo L2 Mruga no to super sprawa...
ale jak trzeba też i HC zbadać to lepiej oba naraz wysyłać w jedno miejsce Mruga


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 17:07, 11 Gru 2008
Carbonarastaff
~:Friends:~
 
Dołączył: 04 Lut 2006
Posty: 2237
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
Płeć: ONA





agnethka napisał:
jakby było mi potrzebne samo L2 Mruga no to super sprawa...
ale jak trzeba też i HC zbadać to lepiej oba naraz wysyłać w jedno miejsce Mruga


zgadza sie , ale czasami jest tak ze rodzice danego psiaka sa wolni od HC a nie widomo co z L2hga i wtedy warto uderzyc tutaj Wesoly


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 18:36, 11 Gru 2008
Vectra
~~StaffBullUser~~
 
Dołączył: 15 Wrz 2006
Posty: 4148
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 29 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Stare Babice
Płeć: ONA





W całodobowej lecznicy na Powstańców Śląskich 101 pobierają i zlecają to badania
lecznica jest na parterze , lab na piętrze ....

co do HC trzeba ich może namówić Mruga


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 20:16, 11 Gru 2008
Carbonarastaff
~:Friends:~
 
Dołączył: 04 Lut 2006
Posty: 2237
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
Płeć: ONA





Vectra napisał:
W całodobowej lecznicy na Powstańców Śląskich 101 pobierają i zlecają to badania
lecznica jest na parterze , lab na piętrze ....

co do HC trzeba ich może namówić Mruga


no dokładnie własnie tam jest filia niemieckich labolatoriów Laboklin


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 21:31, 11 Gru 2008
Vectra
~~StaffBullUser~~
 
Dołączył: 15 Wrz 2006
Posty: 4148
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 29 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Stare Babice
Płeć: ONA





Jak coś , to ja będę robić właśnie tam Mruga zobaczymy jak będzie
Mam blisko , jupiiiiiii


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 0:11, 12 Gru 2008
Harpagon
~~StaffUser~~
 
Dołączył: 08 Lut 2007
Posty: 582
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: opolszczyzna
Płeć: ONA





No właśnie to laboratorium miałam na myśli mówiąc Wam już wcześniej , że badania L2Hga ( oprócz HC) można zrobić w Polsce Wink
ale niektórzy nie bardzo dali sobie powiedzieć Twisted Evil
A jest pod nosem

Pozdrawiam
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 0:18, 12 Gru 2008
Vectra
~~StaffBullUser~~
 
Dołączył: 15 Wrz 2006
Posty: 4148
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 29 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Stare Babice
Płeć: ONA





i to jak pod nosem , ja prawie z okna widzę Mruga hihihi


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 1:10, 12 Gru 2008
Harpagon
~~StaffUser~~
 
Dołączył: 08 Lut 2007
Posty: 582
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: opolszczyzna
Płeć: ONA





Laughing Wink
Pozdrawiam

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 9:01, 12 Gru 2008
Carbonarastaff
~:Friends:~
 
Dołączył: 04 Lut 2006
Posty: 2237
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
Płeć: ONA





Harpagon napisał:
No właśnie to laboratorium miałam na myśli mówiąc Wam już wcześniej , że badania L2Hga ( oprócz HC) można zrobić w Polsce Wink
ale niektórzy nie bardzo dali sobie powiedzieć Twisted Evil
A jest pod nosem

Pozdrawiam
[link widoczny dla zalogowanych]


w takim razie , ja zwracam honor:)
Pozdrawiam Wesoly


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
L2-HGA - genetyczna choroba staffikow
Forum Strona Główna -> Hodowla / Breeding
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 3  
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin